Merken die matchen scoren beter
Een media-onderneming heeft verschillende
typen media tot haar beschikking. Dit zijn bijvoorbeeld tijdschriften,
websites, radiostations en tv-kanalen. Een grote inkomstenbron om deze media te
bekostigen zijn reclames. Aan de andere kant willen merken hun geld zo
efficient mogelijk inzetten. Dus zal het gebruikte medium bezocht moeten worden
door de doelgroep van het merk. En zal de uitstraling van het medium moeten
passen bij de uitstraling van het merk. Daarmee versterkt het medium de
uitstraling van het merk.
Via onderzoek onder de Nederlandse
bevolking is voor een groot aantal (media)merken gemeten welke waarden en
kenmerken zij uitstralen.
Na de metingen is door middel van
statistische technieken te bepalen welke merken een match zijn en welke minder met
elkaar matchen.
Voor de media-onderneming zijn de
resultaten weergegeven in een overzichtelijke online tool, die gebruikt wordt door
mediaplanners om merken te adviseren welke media voor hen het meest interessant
zijn om te adverteren. Naast deze online tool is, in samenwerking met de
Hogeschool Breda, een driedimensionale weergave ontwikkeld. Met behulp van
Augmented Reality is de afstand tussen de merken op drie dimensies in te
schatten.
Onderzoek
Voor het meten van de uitstraling van een
merk is gebruik gemaakt van een lijst met kenmerken, waarden en woorden die
onderscheidend zijn voor merken. Deze lijst is voorgelegd als men een
(media)merk kent, ook al is het alleen van naam. Iedere respondent krijgt een
beperkt aantal merken voorgelegd die worden gekozen uit de lijst met
beschikbare merken.
In de dataverwerking vindt een schoning
plaats van beoordelingen waar zomaar wat is ingevuld. Hiervoor gebruiken we
zowel eenvoudige als meer geavanceerde technieken, zoals segmentatie en
boomalgoritmes. Na schoning vindt een weging plaats om te corrigeren voor
selectieve selectie bij de keuze van de merken. Het gewogen bestand is de input
voor de verdere analyses.
Analyse
In de analyses worden de merken afgebeeld
in een driedimensionale ruimte, waarvan de eerste twee in de online tool
getoond worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van correspondentieanalyse. Voor
het bepalen van de match tussen merken is de afstand tussen de beoordelingen op
de attributen een goede maat. Naarmate de afstand kleiner is, lijken de merken
meer op elkaar.
Resultaat
Al meer dan zes jaar meten we de match
tussen merken en helpen we zowel de media als de merken om beter te presteren.
Een ontwikkeling, die al wel beschikbaar is
maar nog niet in de online tool zit, is dat het ook mogelijk is beelden te
matchen met zowel de media als de merken op basis van de positie in de
driedimensionale ruimte.
Ook zijn er nog mogelijkheden om teksten
te analyseren en te genereren en het matchen van geluid bij media en merken.